Kiuruveden KIPA-Kirjakauppa  
       
 
  
  
  
 
 
Musiikki

 Linkit:

 www.muusikoiden.net 

 - Hyödyllistä tietoa kaikille muusikoille ja soittajille.

 www.bandirekisteri.fi 

 - Rekisteröi bändisi nimi rekisteriin, niin muut eivät voi sitä käyttää. (epävirallinen rekisteri) Myös paljon muuta soittamiseen ja soittajiin liittyvää tietoa.

 

  Oppaat:

   AKUSTISTEN KITAROIDEN SÄILYTYS

   MIKSI LEVYTYSSOPIMUS?

 

 

 

Akustisten kitaroiden säilytys:   

Akustiset kitarat ja muutkin akustiset kielisoittimet ovat ilman kosteusvaihteluille herkempiä kuin sähkökitarat. Erityisesti talvikuukausina oikea säilytys on tärkeää, koska väärissä olosuhteissa kitaran hienovire muuttuu ja pahimmassa tapauksessa soitin saattaa haljeta soittokelvottomaksi. Kaikkien kitaroiden kaulat ovat alttiita kosteuden muutoksille. 

Kesäaikaan ongelmana on ilman liiallinen kosteus. Kitaran talla saattaa kohota ja tehdä soittamisen raskaammaksi, koska kansi laajenee ja taipuu hieman kuperaksi. Kitaristit ratkaisevat tämän ongelman käyttämällä kesällä matalampaa tallaa. Liiallinen kosteus ei saa puuta halkeamaan kuin äärimmäisen harvoin.

Talvinen kuiva ja kylmä ilma on kitaralle pahasta. Keskuslämmitys ja koneellinen ilmanvaihto laskee huoneilman kosteutta entisestään. Kun kokopuukantista kitaraa säilytetään kuivassa puu supistuu syiden suuntaisesti. Kansi taipuu koveraksi, kielet laskevat ja sirisevät nauhoja vasten. Myös otelauta kuivuu ja nauhojen päät saattavat työntyä esiin Erittäin kuivissa olosuhteissa liimaukset saattavat revetä, lakkaus halkeilla ja pahimmassa tapauksessa koko kitara haljeta. Nämä ongelmat on helppo välttää yksinkertaisilla varotoimenpiteillä:

- Hanki kosteusmittari kotiisi ja seuraa ilmankosteuden vaihteluja säännöllisesti ja jos huoneilma on erityisen kuivaa, on ilmankostutin tarpeen.

Suosiotaan ovat kasvattaneet myös muoviset 'kosteusmadot'. Tämä on helppo tapa huolehtia oikeista säilytysoloista. Mato kastellaan, asetetaan kitaran sisään levittämään kosteutta, ja kaikuaukko peitetään mukaan kuuluvalla suojalla. Kovassa kitarakotelossa on helpoin pitää oikea kosteus.

Nopeat lämpötilan vaihtelut vaikuttavat kitaraan. Älä siis säilytä kitaraa lämpöpatteria tai kylmää ulkoseinää vasten äläkä jätä sitä autoon kesäkuumalla tai kylminä talvipäivinä. Jos kitaraa täytyy kuljettaa pakkasella, se on hyvä pitää kotelossa pari tuntia sisätiloihin palattua, jotta lämpötila palaa tasaisesti. Muuten kitaran lakka saattaa halkeilla.

Vastaa itse soittimestasi. Kitaran säilyttämisessä pitää ottaa huomioon kosteuden vaihtelut, eikä kitaraa saa säilyttää liian kosteassa tai kuivassa paikassa. Takuu ei korvaa virheellisestä säilytyksestä johtuvia vikoja, kuten kitaran halkeamista.

Yksinkertaistaen, kesätallan käyttö ilmankosteuden ollessa korkeimmillaan ja ilmankostuttajan tai 'kosteusmadon' käyttö ilmojen ollessa kylmimmillään pitävät kitaran hienovireen tarkkana ja suojaavat sitä halkeamiselta. Nopeat lämpötilan ja ilman kosteuden vaihtelut ovat kitaralle vaaraksi.


__________________________________________________________________________________

 

Miksi levytyssopimus?

Alalla ja yrityksissä voi tapahtua yllättäviäkin muutoksia ja siksi tämän kirjoittaja ja julkaisija ei ota vastuuta tekstin oikeellisuudesta. Kannattaa aina tarkistaa ja varmistaa asia asianomaisesta firmasta (esim. Teosto) ennen ryhtymistä toimenpiteisiin.


Listatkaa paperille kymmenen syytä miksi haluatte levytyssopimuksen? Jos ette kymmentä löydä, miettikää homma uudestaan, sillä levytyssopimukset ovat yleensä “artisti luovuttaa” -henkisiä, eikä kukaan pipä teidän jutustanne, tai usko siihen, niin paljon kuin te itse. Miksi antaa asioita kenenkään muun hoidettavaksi ennen kuin on "pakko"?
Omakustannesinkku on melko edullinen ratkaisu ja hyvin promotoituna toimiva. Tällöin Teille jää täydet valtuudet päättää omista tekemisistänne ja hiustenne väristä. Myös ohjelmatoimiston kanssa tehtävää sopimusta kannattaa miettiä, sillä keikkojen myynninkin voi hoitaa itse.

JULKAISUVAIHTOEHTOJA
MP3-biisit nettiin ja linkkejä kaikkiin hakuservereihin. Ei maksa kuin studion hinnan ja avaa mahdollisuudet myös ulkomaille. Huomioi kuitenkin Teostomaksu!
Levy-yhtiön nettisivuilla on aina kuukauden kovin omakustanne ilmaiseksi imuroitavissa ja se on tarjonnut bändeille sopimuksia ja jopa kiertueita. 

Cd-rom
Kotipolttoinen romppu promootio käyttöön. Siihen tyylikkäät kannet ja hyvä saatepaketti ja saat kiinnostumaan itsestäsi. Pieniin painoksiin ok, ei varsinaiseksi julkaisuksi.

CD-single / CD-EP
Ensijulkaisuksi yleensä aina paras. Platalle mahtuu n. 20 minuuttia musiikkia (CD-singlellä on yleensä 1-2 biisiä, EP:llä kolmesta ylöspäin). Radiot soittavat pääasiassa cd-sinkkuja ja nykyisin taas useimmat levykaupat myyvät niitä. Jakelun täytyy olla kunnossa jo ennen sinkun painoon menoa. Kukaan ei tule kyselemään löytyisikö sinulta sitä teidän sinkkua sänkysi alta.

Albumi
Albumin julkaiseminen voi olla turhaa, jos ei ole saanut sinkkuja pihalle ja itseään näkyville.

Vinyyli
Vinyyleitä voi painaa ulkomailla, esim. Gramofonové Závody a.s. (osoite kaikessa yksinkertaisuudessaan on 26712 Lodénice, Tsekki).
Vinyyleitä eivät radiot soita. Vinyyli-ep:n esille saaminen ja levitys on aika tuskaista.

Kasetti
Historiaa

Minidisc
Historiaa

Video
Videoita varten on mahdollista hakea rahaa esim. Esekistä (ks. musiikkialan järjestöt). Sen myöntämät summat liikkuvat parhaimmillaan n. 5.000euron tienoilla/video. Kaikkeen tekemiseen pitää olla raha jostain muualta, kuin järjestöiltä, sillä tukien saaminen on lottoamista. 

LEVYN JAKELU
Levyn tulee olla saatavilla kauppoista, jotta ihmiset sen voisivat helposti ostaa. Levyä voi jaella itse tai käyttää jakelukanavaa.
Jakeluyhtiön osuus on n. 10 - 30% ppd:stä.
Omakustanteen saa parhaiten kauppoihin myyntitilimenettelyllä, jolloin kauppias maksaa levyt ne myytyään. Mikäli levyjänne jää myymättä, viette jäljelle jääneet pois ja kauppias maksaa myymistään kappaleista.
Levykauppojen lisäksi levyjä kannattaa tarjota myös erilaisiin levyjen postimyyntifirmoihin, kuten Hiljaisille levyille ja Stupido Twinsille. 
Levykauppiaille tulee tiedottaa levystä jo hyvissä ajoin ennen ilmestymistä, sekä pitää heidät ajan tasalla levyn ilmestymisen jälkeenkin sen menestyksestä, keikoista yms.

LEVYN KANNET
Kansien tulee olla hyvät, sillä ulkomusiikillisilla tekijöillä on nykyisin liikaakin merkitystä.
Kansiin tulevat pakolliset merkinnät:
1. Teosto/ncb-logo
2. Kaikki oikeudet pidätetään…
3. tekijätiedot (covereissa myös alkuperäinen kustantaja)
4. levy-koodi (annetaan itse, esim. LY-596)
5. kansainvälisen suojan edellyttämä P merkki, sekä siihen liittyen tuottajan nimi ja tallennusvuosi
6. ISRC-koodi (ei pakollinen) koodin saa ÄKT:stä (09-68034050). ISRC-koodi laitetaan itse levyyn editointivaiheessa.
7. compact disc digital audio-logo
8.
Esittäjän tai yhtyeen nimi
9. levyn nimi

EAN-koodi (viivakoodi) on hyvä olla kaikissa, vaikkei pakollinen olekaan.  Koodin voi ostaa EAN Finland Oy:stä.

Levyn kannet tulee filmata ennen kuin ne voidaan lähettää levypainoon, tarkemmat ohjeet saatte levypainosta.

STUDIO
Studioita Suomessa riittää. On vain valittava sellainen missä tajutaan mitä on alan toiminta. Punkbändin ei kannata lähteä paikkaan, jossa on nauhoitettu pelkkää Katri Helenaa, ellei halua saada aikaan jotain eksoottista, tai sitten huonoa.
internetissä on studioiden yhteystietoja.
Omakustanteilla äänittäjä saa usein myös tuottajan roolin, koska useinkaan ei nähdä aiheelliseksi maksaa ”ylimääräisille” henkilöille budjettien ollessa niukat. Tuottajan rooli on kuitenkin hyvin tärkeä, mikäli bändillä ei ole selkeää näkemystä siitä, miltä musiikin tulee kuulostaa. Hyvä tuottaja saa bändistä sen parhaita puolia esiin. Tuottajien yhteystiedot saa helpoiten studioista, tai levy-yhtiöistä. Kun tuottajaan on otettu yhteyttä sovitaan jatkotoimista. Yleensä hänelle lähetetään demoversiot biiseistä joita tullaan äänittämään. Tuottajan kanssa keskustellaan sovituksista, soundeista, soittotavasta jne. On hyvä kuitenkin muistaa, että bändi on teidän, eikä tuottajan, joten lopulliset päätökset tulevat kuitenkin olemaan teidän käsissänne. 
Valmis äänitys toimitetaan masteroitavaksi. Suomessa käytetään yleisesti Finnvoxia, mutta muitakin on. Kannattaa taas tutkia internettiä.

KEIKAT
Keikat ovat yksi tärkeimmistä promootiovälineistä.
Keikkapaikkoihin täytyy ottaa aktiivisesti yhteyttä ja lähettää esittelyitä itsestään. On saatava bändin nimi järjestäjälle tutuksi.
Aloittelevien bändien kannattaa kysyä pääsisikö lämmittelijäksi nimekkäälle bändille. Tällöin on yleensä hyvin yleisöä ja teille tarjoutuu mahdollisuus saada helpommin toimittajia paikalle.
Keikkapalkkiot vaihtelevat erittäin suuresti bändin, paikan ja ajankohdan mukaan. Aloittelevien bändien on yleensä tyytyminen matkakorvauksiin. Keikoilla kannattaa aina esiintyä ilman päihteiden vaikutusta, mikäli haluaa samaan paikkaan keikalle myös toisen kerran ja haluaa antaa itsestään ammattimaisen vaikutelman. Bändi voi pitää hauskaa esiintymislavalla selvänäkin ja mikäli keikka menee hyvin voi sitä juhlia keikan jälkeenkin.


Palkkio kannattaa laskea esim. seuraavasti:

Klubi
Järjestäjä saa litkun myynnistä, joten lipuista voi saada 60 - 100% + takuu.

Alaikäispaikka
Pieni bändi:
Mieti monta ihmistä vedätte esim. Nuorisoseuran talolle lipun hinnan ollessa 5,00€ X 100 ihmistä = 500,00€, josta täytyisi järjestäjällekin jäädä kulujen jälkeen rahaa.
isomman bändin esimerkki: Sovitaan joku kiinteä summa, esim. 500,00€ &50% lipputuloista. Pohjahinnan saa joka tapauksessa vaikkei ketään tulisi. 1000 ihmistä 5,- euron lipuilla tekee 5000.00 euroa, siis (500+2500=) 3.000.00
euroa bändille, josta bändi maksaa PA-kulut, löpöt, henkilöstöt yms.
Keikkajärjestäjälle täytyy jäädä käteen jotain, jotta teidät kannattaa ottaa toistamiseen. Mikäli mahdollista, neuvotelkaa hintaa alaspäin, jos ryhmää ei tullut odotetulla tavalla ja vika ei ollut järjestäjässä (huono mainostus tms.). Satasen uhraus voi poikia tonneja tässä pankissa. Tulee taata avoimet ovat paikkoihin joissa on käynyt, Suomessa kun ei liikaa keikkapaikkoja enää ole.
Keikoilla on hyvä myydä levyjä ja krääsää.

Myös itse kannattaa järjestää pienimuotoisia tapahtumia ja keikkoja.

MAINONTA
Levyjen lehtimainonta on Suomessa kallista johtuen painotuotteiden yleisesti korkeista hinnoista.
Sinkkuja mainostetaan ehdottomasti liian vähän. Parhaat mainospaikat löytyvät musiikki-, sekä aikakausilehdistä.
Julisteiden painattaminen puolestaan on melko edullista.

MUSIIKKIALAN JÄRJESTÖJÄ

TEOSTO (09-681 011)
www.teosto.fi
Teosto maksaa korvausta biisin säveltäjille, sanoittajille ja sovittajille.

Korvaukset kerääntyvät radiosoitosta, sekä biisienne muista julkisista esityksistä. Kopiosto korvaa tyhjien levyjen aiheuttaman myynnin hävikin. Myös keikoilla esittämistänne omista biiseistänne saatte Teoston kautta rahaa.
Teostoon liitytään lähettämällä virkatodistus, palauttamalla sopimuskappaleet allekirjoitettuna ja maksamalla jäsenmaksun. Teostosta voi erota halutessaan.

Mikäli biisi, jonka aiotte äänittää, on jo aiemmin levytetty, tulee silloinkin ottaa yhteys Teostoon ja pyytää tallennuslupahakemusta. Lomakkeen täytettyänne palautatte sen Teostoon, joka lähettää ilmoitettua käyttötarkoitusta ja valmistusmäärää vastaavan laskun. Maksettu lasku on tallennuslupa.

Teoston kautta tulee kolehtia myös keikoilla esitetyistä biiseistä, kunhan muistatte täyttää ja toimittaa tarvittavat kaavakkeet.

Maksatte Teostolle myös omakustanteista painosmäärän mukaan! Kornia, mutta totta.

GRAMEX (09-680 3400)
www.gramex.fi
Gramexiin liittyminen on ilmaista. Sen kautta tilittyy rahaa biisien radiosoitosta, sekä TV-esittämisestä levyllä esiintyville taiteilijoille, sekä tuottajalle. Myös Gramexista voi erota halutessaan.

ESEK (09-68034040)
Esekistä voi hakea apurahaa masternauhakuluihin pitkäsoittoa varten,
mikäli levyllä on valtakunnallisesti riittävä jakeluverkosto (jakelusopimus).
Tukea saa keskimäärin 1,500 - 5000euroa.

Esek myöntää tukea myös konserttimatkoja ja videoita varten.

LUSES (09-68101282)
www.luses.fi
Lusesista voi Esekin tavoin hakea rahaa samoin ehdoin.

MUUSIKKOJEN LIITTO (09-68034070)
www.musicfinland.com/sml/
Turvaavat muusikoiden selustaa

LATVIKSEN ROCKDATA
(http://www.sjoki.uta.fi/~latvis/rockdata.html)
Internetissä Latviksen ylläpitämä Rockdata pitää sisällään mm. levy-yhtiöiden, ohjelmatoimistojen ja keikkapaikkojen osoitteistot. Parasta mitä yksityishenkilö on tehnyt Suomalaisen musiikin hyväksi vuosiin!! Hyvä Latvis!!

LEVYTYSSOPIMUS
Miten tulee lähestyä levy-yhtiöitä?
Koska demosade on loputon, paketin tulisi olla huomiota herättävä. Osoittakaa miksi juuri teihin pitäisi sijoittaa aikaa ja tonneittain rahaa. Soundien tulisi olla suhteellisen hyvät, jotta saisi selkeän kuvan musiikista, rompun melko hyvätasoinen ja kansien bändin näköiset. Mukaan tulisi liittää kattava bio, jossa on esim. bändin historiaa, tulevaisuutta, tietoa soittajista, valokuvia jne. Kuten edellä on mainittu, näyttävä paketti kiinnittää huomion ja antaa levy-yhtiön edustajalle kuvan, että bändi on tosissaan. Mitä selkeämmin näkee bändin panostaneen asiaansa, sitä vaikeampi on ohittaa tapausta olan kohautuksella.
Videoita ei monikaan lähetä, vaikka se on hyvä keino saada kokonaiskuva bändistä tulematta keikalle. Jos sellaisen lähettämiseen on mahdollisuus, ei sitä kannata jättää hyödyntämättä.

Mitä tulee huomioida levytyssopimusta tehdessä?
Sopimus ei ole välttämättömyys, joten ei kannata niellä kaikkea. Sopimuksissa on useita kohtia, jotka takaavat levy-yhtiölle etuuksia, joita ei heti tule ajatelleeksi.
Kannattaa vaatia mahdollisimman laajoja taiteellisia vapauksia.
Sopimusta ei kannata allekirjoittaa ennenkuin on tutkituttanut sen esim. Teoston tai Muusikkojen liiton lakimiehillä.
Irtisanomisajaksi kannattanee laittaa lyhin mahdollinen mikäli luottaa omaan juttuunsa. Nousun tapahduttua se takaa uudet neuvotteluasetelmat. Meidän levy-yhtiössämme sopimukset on mahdollista repiä sillä sekunnilla, kun yhteistyö ei enää kiinnosta. Yhteistyön täytyy perustua luottamukseen. Kylmä fakta on, että olette levy-yhtiölle tuote, josta on hyötyä niin kauan kuin se menestyy. Pienemmissä levy-yhtiöissä asiat toimivat yleensä ”kaveripohjalta” eikä kaikki pyöri maksimaalisen voitontavoittelun tahdissa. Niissä ongelmana kuitenkin on yleensä rahan ja suhteiden puute. Koska lähes kaikki perustuu suhteisiin, on oletettavaa, että mitään kuukauden ilmiötä teistä ei pienellä lafkalla tule. Toisaalta nopeaa nousua seuraa yleensä nopea lasku.

KUSTANNUSSOPIMUS
Nykyisin ei onneksi enää kaikki isot levy-yhtiöt allekirjoituta artistilla levytyssopimusta tehdessä kustannussopimusta. Sopimuksen ideana on viedä teidän Teosto-tuloista kolmasosa. Vastapalvelukseksi yhtiö ehkä teettää albumistanne nuottivihon, jota myydään 20 kappaletta. Kustannussopimusta ei kannata kirjoittaa, ellei ole pakko. Poikkeuksena lauluntekijät, jotka etsivät biiseilleen esittäjiä ja kansainväliseen menestykseen tähtäävät.

OHJELMAMYYNTISOPIMUS
Ohjelmatoimistoja tulee lähestyä kuin levy-yhtiöitä.
Ohjelmatoimistoilla on yleensä hyvät suhteet levy-yhtiöihin, joten ohjelmamyyntisopimuksen kautta saattaa avautua tie myös levytyssopimukseen.
Ohjelmatoimistojen tiedot saatte netistä.

Mitä tulee ottaa huomioon ohjelmamyyntisopimusta tehdessä?
Yleisin ohjelmatoimistojen osuus keikkapalkkioista on 20-35%. Ohjelmatoimiston kanssa kannattaa neuvotella tarkasti siitä mitä haluaa.

Isoilla ohjelmatoimistoilla tuntuu olevan pakottava tarve nostaa bändin hinta hetkessä pilviin. Tämä ei takaa aina pitkää urakehitystä. Jos ensimmäinen pitkäsoitto on edes jonkunlainen hitti nostetaan hinta 5000:een euroon ja keikkaa on pari kuukautta levyn ilmestymisen jälkeen. Sitten julkisuudesta tippumisen jälkeen täytyisi hintaa alentaa ainakin puolella, että saisi keikkoja. Useimmiten tätä ei tehdä, vaan ohjelmatoimisto jää odottamaan seuraavaa levyä.
Kannattaa siis jokaisen julkaisun jälkeen keskustella ohjelmatoimiston kanssa bändin sen hetkisestä hinnasta ja muistaa, että nopea raha kostautuu lähes aina.

KIRJANPITO
Säilyttäkää kaikki kuitit ja sopimukset. Ne tulevat olemaan arvokkaampia kuin ikinä arvaattekaan.
Pimittämällä ja pimeillä hommilla ei voita kuin vaikeuksia. Mitä järkeä on parin sadan euron takia tuhota ura?

Tämän osion tekstit ovat osin lainattuja ja vaikka tekstiä on pyritty päivittämään mahdollisimman oikeaksi ja luotettavaksi, en voi täysin taata, että kaikki pitää paikkansa 100%:sti ja on juuri kuten tekstissä sanotaan. 

Alalla ja yrityksissä voi tapahtua yllättäviäkin muutoksia ja siksi tämän kirjoittaja ja julkaisija ei ota vastuuta tekstin oikeellisuudesta. Kannattaa aina tarkistaa ja varmistaa asia asianomaisesta firmasta (esim. Teosto) ennen ryhtymistä toimenpiteisiin.